Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

donderdag 15 november 2012

10 geboden, Mozes krijgt de wet

Soms, heel soms weet ik even niet meer wat ik voor thema/verhaal moet kiezen. 
Dit was zo'n punt.... we hadden al van alles behandeld en alle feestdagen waren ook al geweest.. wat doe je dan, dan begin je een project bedacht ik me. Iets waar je meerdere weken mee bezig bent. Zo begon het. We besloten de 10 geboden te gaan behandelen. 
Wat een uitdaging en wat een verrijking voor ons zelf. We moesten ons goed voorbereiden, want sommige geboden hebben een veel diepere lading dan je eerst denkt. De catechismus heeft ons erg goed geholpen en bood diepere inzichten. 
Bij sommige geboden dacht ik van te voren, wat moet dit worden en hadden we vervolgens een topavond. Wat mij opviel is dat er weinig knutselwerkjes online te vinden zijn voor bij de geboden en dus werd onze eigen creativiteit op de proef gesteld.
Tijdens deze avonden hebben we vooral veel gesprekken gevoerd.

Maar zoals bij alles, je moet beginnen bij het begin. In dit geval met dat Mozes de wet kreeg van de Heere. Een verhaal wat prachtig tot de verbeelding van kinderen spreekt.

Wij hebben uit een kinderbijbel het verhaal gelezen. Daarna uitgelegd dat de mensen net als nu zondigen en dat God daar verdrietig en soms wel heel boos van kon worden. Ook hebben we uitgelegd dat God deze wet gaf zodat mensen wisten aan welke regels ze zich moesten houden. Dat God deze regels uit liefde voor hen gaf, zodat het goed met Zijn volk zou gaan. 
Vervolgens hebben we het erg simpel gehouden door een kleurplaat te laten kleuren. Bijv. deze of deze.



Daarna hebben we ook zelf nog 2 tafelen van papier uitgeknipt en op de kast gepakt. Zodat we hier de komende weken de geboden op kunnen plakken.

Fijne avond!




1 opmerking:

  1. hee lieve vriendin,

    We gaan weer met family time beginnen, Brent vroeg er vanmorgen in de kerk om;) We gaan bovenstaand thema aan pakken en ik maak graag gebruik van jouw ideeën:)

    Leuk liedje bij de wetgeving is trouwens ook ´Houd je aan de regels, anders maak je brokken´ (Is goed op youtube te vinden)

    groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen