Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 1 februari 2013

Bewaar je oog, je oor, je mond, je voet, je hand

Bewaar je oog, je oor, je mond, je voet, je hand

Het was deze keer even zoeken naar welk onderwerp we zouden kiezen voor onze family night. We hebben er net een serie opzitten (10 geboden), daarna behandelde we het schoon worden in Jezus (Was mij en ik word witter dan de sneeuw). Ondertussen ben ik me aan het voor bereiden op een andere serie, maar dat kost wel even tijd... en dus moest ik even nieuwe inspiratie opdoen. Als snuffelend kwam ik vele leuke dingen tegen, dus dat beloofd wat de komende tijd :) Leuk om zo bezig te zijn. Uiteindelijk heb ik voor dit thema gekozen. Ik kwam het tegen op geloven is leuk (leuke site trouwens). 


Het zette me aan tot nadenken. Hoe bewaren we onze ogen, oren, mond, enz... Hoe doe je dat? Persoonlijk vind het best lastig.. hoe snel flapt er niet iets uit onze mond, doe je iets verkeerd, bewandel je een weg die niet goed voor je is, kijk je naar iets op de tv of internet wat je kwaad doet, zo kan ik nog wel even doorgaan! Jullie toch ook? Wat een steken laten we iedere dag weer vallen. Zo ook onze kinderen, hoe klein ze ook zijn (zegt het doopformulier niet in zonden ontvangen en geboren). Ook zij maken dag aan dag fouten, grote en kleine, net als wij. 
Dat ze zondig zijn weten onze kinderen heel goed, wat ze nog beter weten is dat Jezus hun vergeeft met de grootst mogelijke liefde. Daar danken en bidden we iedere dag voor. De vertaalslag naar hoe je je dan wel moet gedragen is lastiger, weten we niet allemaal dat we niet mogen zondigen en beseffen we tegelijk niet dat dat nooit gaat lukken. Maar moeten we dan maar achterover leunen? Nee zeker niet! We mogen vertrouwen op Zijn genade en daarnaast mogen we streven naar het best haalbare. 
Dat best haalbare is denk ik alleen maar mogelijk als je basis de juiste is en gaat daar ten diepste dit lied niet over? Als we ons hart, onze mond, onze voeten, enz. bewaren beginnen we vanuit een goede basis. Niet in een kramp, maar vanuit dankbaarheid en liefde naar Hem die aan het kruis hing voor ons.
Kunnen we juist met onze oren, ogen, handen, voeten en mond niet hele mooi dingen doen? Anderen opbouwen, dienen, lief hebben, luisteren en God loven en prijzen! Laten we onze oren, ogen, handen, voeten en mond bewaren en ze gebruiken tot Gods eer!

Ik vond het lastig om hier een bijbelverhaal voor kinderen bij te vinden. Gelukkig stond er op de site ook een vrij verhaal. Dit verhaal hebben we gelezen met de kinderen, voor onze jongste was het nog een vrij lastig verhaal, maar dat geeft niet, we lezen het nog wel een keer als hij wat ouder is. 
Het gaat over een jongetje was zichzelf door zijn vriendje laat opsluiten omdat hij zo'n flapuit is.... word dat bedoeld met bewaar je mond? 
Lees het verhaal verder...

Daarna gingen we aan de knutsel met een werkblad wat bij het verhaal hoort. Het is een kluisje met een losse mond, hand, voet, oor, oog. Erg beeldend voor de kinderen. Tijdens het knutselen hadden we genoeg tijd om verder te praten over het verhaal en over hoe je dat kunt aanpakken. We leggen uit dat God onze kluis is en dat we onze hand, mond, oor, enz. bij Hem in bewaring mogen geven. Zodat Hij ons kan helpen om de slechte dingen niet te doen en de goede juist wel. We geven Hem zo de sleutel over onze kluis.
Klik hier voor het werkblad...


Ook zingen we uiteraard het lied wat hierbij hoort! Makkelijk te leren door dat er veel herhaling in zit, alleen die volgorde is nog een beetje lastig ;)

We sluiten af met gebed en bidden heel specifiek voor alle dingen die we in bewaring willen geven in de kluis van God.

Fijne avond!

4 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd, hoor.....Op mijn blog staat de tekst: Bewaar je hart."http://creativeworship-workshop.blogspot.nl/2013/01/bewaar-je-hart.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne
      Bedankt voor je reactie! Waar bende benieuwd naar?
      Mooi stukje op je blog!
      Bedankt
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  2. Ik ga je linkjes nog bekijken maar wil eerst even reageren dat ik het geweldig vind wat je doet! Heel goed. Zelf heb ik me zoveel jaar geleden ( 16 ) suf gezocht naar leuke dingen om op zondag te doen met de kinderen, over het geloof. En moet je nu zien ...

    Ik flap er soms ook wat stoms uit. Erg vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi jedidja
      Wat jammer dat je toen zo hebt moeten zoeken.
      Wij zijn heel bewust hier voor gegaan. Ik ben zelf niet christelijk opgevoed en had geen idee hoe kimmen kinderen over God moest vertellen, dus ook aan het zoeken gegaan en na een cursus: family builders in de kerk wist ik dit is het, wat bij ons en ons gezin past.
      Bedankt voor je complimenten! Doet me erg goed
      Groetjes Ilse

      En oh ja het was in dit geval niet alleen een leermoment voor de kinderen.....ook ik ga geregeld de fout in met 1 van boven genoemde "onderdelen" van m'n lichaam! Volgende week gaan we ook de tekst zet een wachter voor m'n lippen aanleren!

      Verwijderen