Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

maandag 25 februari 2013

Boek: Bijbel voor jou

Een gastblog van Tabitha van de blog: www.tabjesjoy.blogspot.nl



Dit is mijn favoriete kinderbijbel.

"De Bijbel voor jou" geschreven door J.H. Mulder-van Haeringen.

Een bijbelverhaal voorbereiden voor de kinderclub gaat altijd gepaard met het 'vertalen' van moeilijke woorden. Alle bijbelse begrippen en moeilijke woorden moeten te begrijpen zijn voor mijn kleine toehoorders! Hier gaat soms best wel wat tijd inzitten.

Totdat ik deze kinderbijbel tegenkwam!

Een kinderbijbel waarin alle moeilijke woorden zijn uitgelegd, en 'vertaald' naar de kindertaal. Een bijbel met in elk verhaal een geestelijke boodschap en toepassing en een kinderbijbel die heel dichtbij de tekst van de Bijbel gebleven is.

En zo levendig geschreven! Hier is een stukje uit 'De Storm op het Meer':

"... Nu komt er ook al een golf water in de boot! Vlug scheppen ze het eruit. Maar daar komt alweer een nieuwe golf water naar binnen. Zo meteen zit de hele boot vol water en dan zinkt hij! 'We verdrinken!' roepen de discipelen bang. 'Wat moeten we doen? En de Here Jezus slaapt maar. Hij merkt niet eens dat het stormt. We moeten Hem wakker maken. Straks verdrinkt Hij ook nog!'
Petrus gaat naar Jezus toe en schudt Hem wakker. 'Here, merkt U dan niet dat het zo verschrikkelijk stormt?' roept hij. 'We verdrinken! Help ons toch!'
Jezus gaat rechtop zitten en kijkt naar de bange discipelen. Gaat Hij nu ook water uit de boot scheppen? En is Hij ook bang dat Hij zal verdrinken?
O nee! Jezus gaat voor in de boot staan. Hij kijkt boos naar de wind en de hoge golven. En Hij zegt: 'Wind, ga weg! Golven, verdwijn!'
En wat gebeurt er? De wind verdwijnt! De hoge golven worden kleiner en kleiner. En even later drijven de beide boten rustig op het meer. Het lijkt of er helemaal geen storm is geweest! De sterren stralen weer in de heldere lucht.
'Waarom waren jullie zo bang?' vraagt de Here Jezus vriendelijk. 'Ik ben toch bij jullie. Ik zorg voor jullie!' De discipelen durven niets meer te zeggen. Ze schamen zich dat ze zo bang zijn geweest. Eerbiedig kijken ze de Here Jezus aan. Ze houden nu nog meer van Hem!" 

Ik gebruik het boek soms op de kinderclub, ze luisteren altijd ademloos. Ik heb gemerkt dat deze bijbel geschikt is voor jonge en oudere kinderen, van de 5- tot de 10 jarigen. De groten kunnen het verhaal ook zelf lezen.
Het boek is zo levendig en duidelijk omdat de schrijfster het 'samen' heeft geschreven met haar dochter. Haar dochter is verstandelijk gehandicapt. Dit zegt ze er zelf over:

"Ik heb twee groepen voor het oog. Allereerst verstandelijk gehandicapten van alle leeftijden. Deze verhalen hebben hun vorm gekregen bij het vertellen uit de Bijbel aan onze dochter Tinca. Ten tweede zullen kinderen tot 7 a 8 jaar op een niveau zijn waarop ze deze verhalen goed kunnen begrijpen.
Verstandelijk gehandicapten komen meestal niet verder dan de kleuterbijbel. De kinderbijbel is voor de meesten al te moeilijk. En de echte Bijbel blijft voor hen een gesloten boek! Maar ook verstandelijk gehandicapten mogen weten met welke bedoeling God de mens heeft geschapen. Bovenal moeten ze weten dat de Here Jezus hen liefheeft en dat Hij ook hun zonden heeft weggenomen toen Hij stierf aan het kruis. Als wij nalaten hun dat te vertellen, in voor hen begrijpelijke woorden, verhinderen we hen om tot Hem te komen! Vanuit deze visie heb ik, met hulp van onze dochter Tinca, deze speciale Bijbel geschreven."


  
Een echte aanrader, deze Kinderbijbel!!
Titel: De Bijbel voor Jou
Auteur: J.H. Mulder- van Haeringen
Prijs: 24,95
ISBN: 9789086010905
Te koop: o.a. hier

Bedankt weer Tabitha!

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tabitha, (ik had eerst je naam verkeerd geschreven, vandaar de verwijderde reactie hierboven) wat leuk dat je over "de Bijbel voor jou" iets hebt geschreven... Het meisje, dochter van die schrijfster, heet niet Trinca, maar Tinca. Ze is mijn nichtje, vandaar. :)
    We hebben deze bijbel ook zelf thuis. Evenals de bijbel voor iets ouderen: "De Bijbel voor jullie".
    http://www.boek-plus.nl/j-h-mulder-haeringen?ref=adwords2

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda
      Bedankt voor je reactie. Ik ga t gelijk veranderen en doorgeven aan Tabitha (is een gastblogger). Leuk dat je ook de vervolgbijbel vermeld. Bedankt voor de tip!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen