Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 29 maart 2013

Goede Vrijdag..... onze zonden op het kruis

Goede Vrijdag, voor mij een dag vol tegenstrijdigheden.... 


Ook Thomas (onze oudste van 5) vond dat blijkbaar toen hij van de week vroeg: "mama, waarom heet het goede vrijdag? Het was toch helemaal niet goed? Het was toch juist verdrietig dat de Here Jezus aan het kruis moest..." Blij met deze vraag konden we gelijk uitleggen dat het 'goede' slaat op wat het voor ons betekend.

Deze dag vol emoties en dankbaarheid. Een dag met voor mijn gevoel een stukje rouw, berouw, blijdschap en veel dankbaarheid... Naar mijn idee geen blijde dag, maar toch ook weer wel want wij zijn... VRIJ... Het is volbracht, maar toch Hij moest sterven voor mijn zonden, mijn fouten, mijn misstappen.... Daardoor is er toch op een dag als vandaag ook dankbaarheid en blijdschap. Ik mag leven vanuit die genade, een genade die mij vrijkocht... 


De kinderen zijn vandaag naar een viering van de kerk geweest en kwamen vol verhalen en een knutselwerkje thuis. Erg leuk! Bedankt dames! Vandaag gaan we zelf ook verder met het lijdensverhaal met vandaag uiteraard de kruisiging en de vergeving van onze zonden...

Gisteren hebben we elkaars voeten gewassen en brood gegeten en sap (wijn) gedronken. Ook maakte we alvast het kruis waar we vandaag mee verder gaan.
Heel bijzonder om een best groot kruis te hebben hangen, maakt het voor onszelf ook weer even heel duidelijk wat er gebeurde vandaag...

Gisterenavond ook met de oudste (5) naar de Passion in Den Haag gekeken. Hij vond het super en herkende zoveel vanuit het orginele verhaal. Eng vond hij het eigenlijk helemaal niet... wel erg dat de Here Jezus gekruisigd moest worden, maar vinden we dat als volwassen ook niet?

Er staat vandaag heel de dag muziek op die met Pasen en Goede Vrijdag te maken heeft. Ook luisteren en kijken we samen naar het filmpje van You Tube Uw genade is mij genoeg. Mooi om te zien hoe het uitgebeeld word. We proberen het refrein ook mee te zingen en dat lukt ook best wel. 
's Middags maken we al briefjes met onze zonden daarop. Papa is nog niet thuis, dus die bellen we even om zijn zonden op te kunnen schrijven ;) (z'n collega's zullen wel gedacht hebben!) Deze hangen we met kleine touwjes aan het kruis. Machtig om te zien hoe het op deze manier zichtbaar word waar Hij voor stierf... 



Vandaag hebben we een wat kortere Family Night. Dat was ook de reden waarom we gisteren het kruis alvast maakte. Dat deden we door heel veel verschillende takken aan elkaar te binden en daar een kruis van gemaakt. (uiteraard kan je dit ook op Goede Vrijdag doen als geheel) We hingen het aan de deur, bij ons een plek die we overal zien.

We beginnen vandaag met het lezen van het Goede Vrijdag verhaal. We staan stil bij de pijn, de vernedering en het verdriet van de dicispelen die het nog steeds niet goed snappen. We praten over wat het betekend dat 'het volbracht was'. 
Aan het kruis van gisteren hangen we nu een hart. Omdat Jezus vanuit zijn liefde voor ons aan het kruis hing. Dat is gelijk de link die we maken naar de tekst die ze deze week leerde:

Want God had de wereld zo lief, dat Hij zijn enige Zoon
geegeven heeft, opdat een ieder die in Hem
gelooft niet verloren gaat, maar
het eeuwige leven heeft

We willen de jongens goed duidelijk maken dat onze zonden in Gods ogen echt weg zijn. We besluiten om te bidden voor al die zonden en stoute dingen, die we 's middags aan het kruis gehangen hebben. We geloven dat God deze zal vergeven en ze weg zal doen. 
Daarom halen we nu alle papiertjes met de zonden er weer af. We gaan naar buiten en maken van al die papiertjes een klein vuurtje. We hebben 2 knullen, dus die vinden dat helemaal geweldig ;)





Ze zijn echt weg... verteerd... ze liggen niet in de prullenbak waar God ze gewoon weer uit zou kunnen halen, om ons weer mee om de oren te slaan.... Zouden wij het zo doen? Halen we soms niet te vaak ouwe koeien uit de sloot?... Nee ze zijn weg, helemaal weg. Wij zijn vergeven en rein in Gods ogen!!!

dank U lieve Vader, 
dank U lieve Zoon.
dank U goede Geest
voor dit offer dat U bracht voor 
de wereld,
voor de mensheid,
voor ons,
voor mij...

Fijne avond!

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je! Het was een bijzondere dag! Dankbaar voor deze dag en deze leuke momenten met onze kinderen!

      Verwijderen
  2. Bedankt voor al je mooie beschrijvingen en ideeën voor familynights, ik heb er veel aan! Liefs marjolein

    BeantwoordenVerwijderen