Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 15 maart 2013

Intocht in Jeruzalem

Deze vrijdag behandelen we de intocht van Jezus in Jeruzalem. Wederom een bijzondere geschiedenis. Wat moet het indrukwekkend zijn geweest om langs die weg te staan, je eigen jas neer te leggen, te zwaaien met palmtaken, mee te roepen.... Hosanna de Koning komt, gezegend Hij die komt in de naam van de Heer! 
Niet veel later zal er geroepen worden... kruisig Hem... kruisig Hem.. Riepen dezelfde mensen dat? Wat een tegenstelling, wat een verdriet... Zeker als je beseft dat Jezus al wist dat dat geroepen zou gaan worden. Wat een worsteling moet dat al zijn geweest voor Hem. 
Ook denk ik dat de leerlingen het erg vreemd hebben gevonden. Er staat "zomaar" een ezeltje ergens, die ze zonder problemen mee mogen nemen. Ook wisten ze dat Jezus gevaar liep en dan word Hij zo binnen gehaald. 

Me voorbereidend op deze avond en dit stukje kwam ik deze preek tegen. Interessant en makkelijk te lezen. Ik heb me altijd al afgevraagd (misschien al wel eens gehoord, maar niet opgeslagen) waarom Hij op zo'n manier Jeruzalem binnentreedt. Zo vol van aandacht, zo vol in de spot-lights, terwijl Hij dat anders niet doet. Het lijkt een gekke tegenstelling...waarom doet Hij dat zo? Het antwoord is heel eenvoudig en had ik zelf waarschijnlijk ook wel kunnen verzinnen, maar ja soms is lezen ineens beseffen. Hij vervuld een profetie die voorspeld word in Zacharia 9:9


“Juich, Sion!
Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde!
Je koning is in aantocht, bekleed met gerechtigheid en zege.
Nederig komt hij aanrijden op een ezel, 
op een hengstveulen, het jong van een ezelin.
Ik zal de strijdwagens uit Efraïm verjagen
en de paarden uit Jeruzalem. 
De bogen worden gebroken.
Hij zal vrede stichten tussen de volken
Zijn heerschappij strekt zich uit van zee tot zee,
van de Rivier tot de einden van de aarde”

Wat ik ook altijd bijzonder heb gevonden is dat Hij binnenreed op een ezel en geen volwassen ezel, nee een ezelsveulen. Kon deze Hem dan al wel dragen? Blijkbaar wel ;) In de preek las ik ook nog iets anders waar ik nooit bewust bij stil heb gestaan. Hij kwam op een ezel, niet op een paard of in een strijdwagen, wat je wel verwacht als je je Koning binnenhaalt. Een Koning waarvan voorspeld word dat Hij zal bevrijden... dat lukt Hem toch niet met een ezelsveulen? Hij is nederig en zachtmoedig. Ook dit is een vervulling van een profeet wordt er al in hetzelfde hoofdstuk genoemd.

“Dit is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat gezegd is 
door de profeet: „Kijk, je koning is in aantocht, hij is zachtmoedig en rijdt op 
een ezelin en een veulen, het jong van een lastdier‟

Wat me ook opviel is dat Hij na de intocht weer terug gaat naar Betanië. Hij bleef dus niet in Jeruzalem, wat ik me goed kan voorstellen.

Deze avond willen we de jongens deze geschiedenis leren, maar ook willen we hen leren dat de mensen met de verkeerde gedachte juichte. Dat ze niet snapte dat Hij koning zou zijn over een ander koninkrijk, namelijk het koninkrijk der Hemelen. Ook willen aanstippen dat in het oude testament al dingen zijn voorspeld die uitkomen in Jezus en Zijn leven. Dit is nog erg lastig voor hen, maar door de jaren heen zal dat besef en het snappen ervan groeien. 

We willen het verhaal door de kinderen laten uitbeelden. Toneel spelen vinden ze nog een beetje erg spannend dus maken we er een rollenspel met playmobile van.
Eerst lezen we het verhaal uit een kinderbijbel (Mat. 21;1-17). Dan leggen we uit wat er toen gebeurde, waarom Hij zo Jeruzalem binnenreed en op een ezeltje. 
We leggen uit wat de bedoeling is en gaan opzoek in de speelgoedkisten naar de benodigde spullen. Leuk om te zien hoe ze zelf mee denken en met leuke dingen komen aan zetten (die gebruiken we natuurlijk gelijk).

We spelen met het speelgoed het verhaal na. Erg leuk om te doen, omdat zeker wat oudere kinderen zich zo goed in de karaktertjes van de poppetjes kunnen verplaasten. (gaan we vaker doen)


Daarna heb ik nog een "simpel" knutselwerkjewant zonder knutselen is onze avond volgens de jongens niet compleet en het is wel erg gezellig ;). Onder het knutselen luisteren en zingen we het onderstaande liedje van Elly en Rikkert. 


Ik vond ook nog wat ander leuke verwerkingen, deze vind je hieronder:

Werkblad, zoek de verschillen

Fijne avond!



Hoe bereiden jullie je voor op Pasen?
Wat betekend deze geschiedenis voor je?

2 opmerkingen:

  1. Ooh wat een goed idee, het uitbeelden met playmobile (lego werkt vast ook heel goed!). Dank je wel voor alle mooie gedachten rond dit verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lego kan ook wel, maar we hebben geen dieren van lego hier ;) vooral auto's enz. en dat moesten we dan nog allemaal in elkaar zetten... was super leuk!

      Verwijderen