Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 8 maart 2013

Lazarus word opgewekt uit de dood

De komende weken willen we de laatste weken-dagen van Jezus leven hier op aarde volgen. Deze beginnen we met Lazarus die uit de doden wordt opgewekt. Daarna behandelen we de intocht, tempelreiniging, laatste avondmaal en als laatste kruisiging. Daarbij hebben voor de laatste week ook nog een aparte verwerking voor iedere dag, daarover later meer.


Vandaag behandelen we dus dat Lazarus is opgewekt uit de dood. 
Wat een verhaal. Als voorbereiding lees ik het verhaal nog eens extra goed. Dan valt 't me weer op, hoe makkelijk je over het wonder heen leest. Natuurlijk lezen we dat Hij iemand uit de dood opwekte.... maar laat het eens echt tot je door dringen... ik neem aan dat we allemaal wel eens een overleden persoon hebben gezien... onmogelijk toch... tenminste als ik eerlijk ben... dat kan niet.. je moet erbij zijn geweest... of geloven in een almachtige God die zo veel sterker is dan de dood.. ja dan kan het...WOWWW hoe bijzonder. Ik kan het alleen bevatten als ik mijn ogen richt op Hem, hoe groot is Hij!



Wat me ook heel erg opvalt in deze geschiedenis is dat als men Jezus bereikt en Hem de boodschap van Lazarus ziekte vertellen, dat Hij niet gelijk er heen snelt. Als vrijwilliger van een hospice, weet en merk ik maar al te goed dat mensen eigenlijk gelijk in hun auto stappen, als er gebeld word. Maar toch Jezus heeft er een bedoeling mee en die legt Hij ook gelijk uit:
"Toen zei Hij hun ronduit: ‘Lazarus is gestorven, 
 en om jullie ben Ik blij dat Ik er niet bij was: nu kunnen jullie tot geloof komen. 
Laten we dan nu naar hem toe gaan"
bron: biblija.net, Johannes 11:1-54

Wat me ook erg opvalt zijn Zijn emoties, even meerder voorbeelden uit Johannes achter elkaar:
dat ergerde Hem
Diep bewogen  vroeg Hij
 Jezus begon ook te huilen
 Ook dit ergerde Jezus.
bron: biblija.net, Johannes 11:1-54

Hij had dus net als wij emoties, die Hij ook uitte. Zijn emoties waren wel puur en zuiver, die van ons niet altijd. Zo zal het ooit eens worden... helemaal perfect zuiver en mooi... Ja... dan is alles GOED!



We willen de jongens de boodschap mee geven dat God sterker is dan de dood, maar dat Hij ook mens was met (zeer pure) gevoelens zoals irritatie en verdriet, maar ook geluk en genieten (die laatste twee dan wel met mate, omdat het maar een zwakke afspiegeling is van hoe het gaat worden). 

We lezen het verhaal uit een kinderbijbel en praten door over het wonder van het uit de dood opgewekt worden en de troost dat Jezus ook emoties kende. De kinderen vinden het bijna "normaal" dat Jezus iemand uit de dood opwekt. Hij is toch groot en kan alles... ja inderdaad... maar toch mijn volwassen verstand...
Daarna hebben we leuke activiteit. We hebben het al eens eerder gedaan, maar dat is zo lang geleden dat het wel weer eens leuk is om te doen. We wikkelen de kinderen helemaal in, in wc papier. Zoals Lazarus (en alle mensen uit die tijd) in doeken wereld gewikkeld. Hilariteit, gegiechel en lachen... heerlijk dit is echt genieten.




Daarna maken we een knutselwerkje (voor het werkblad klik hier ). Een werkje met Lazarus die opstaat. We maken dit keer met z'n allen 1 werkje, ook wel eens leuk om te doen, samen werken aan 1 project. 











We bidden met z'n allen en sluiten de avond af met het zegenen van de jongens.

Fijne avond!


Wat halen jullie uit deze geschiedenis?
Hoe kunnen we leren om onze emoties puur en zuiver te houden?

4 opmerkingen:

  1. O, ik denk dat de kinderen daar wel veel plezier mee hadden. Zichzelf uit de doeken doen. Ik heb het altijd een indrukwekkende geschiedenis gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker jedidja, vanochtend ook nog een preek over gehoord! Blijft bijzonder en steeds hoor en lees en ontdek ik weer nieuwe dingen! We hebben zo gelachen met z'n alle, 't was spannend, leuk, weer eens iets anders en voor zoooooo leuk ;)

      Verwijderen
  2. Heel leuk om te zien hoe je het praktisch en beeldend brengt.Leuk om je bezig te zien....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he! Dit onthouden ze zeker nog een tijd! Juist omdat we 't beeldend hebben gemaakt....bedankt!

      Verwijderen