Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 22 maart 2013

Tempelreiniging en onze eigen boosheid

We gaan deze week weer verder met een stukje van de lijdens-geschiedenis. De tempelreiniging. Ook weer een beeldende geschiedenis die veel zegt voor hen.

Als ik het verhaal lees snap ik helemaal waarom Jezus die zo boos werd, dat het Hem ook echt pijn deed om het huis van Zijn vader zo te zien. Op zich is er met offerdieren verkopen en geld wisselen niks mis. Wat was er dan wel zo erg aan? Het feit dat het een echte handel was en de wisselaars en de handelaren puur uit eigen belang en winst daar bezig waren. Ze wilde zo veel mogelijk verdienen over de rug van.... van wie... van de mensen, maar ten diepste over de rug van God... Omdat ze Zijn huis tot een "rovershol" maken en Hij komt niet aan Zijn eer.
Daarbij komt ook dat de tempel van toen ook fungeerde als bank en ook de tempelbelasting die iedereen af moest dragen werd daar op geslagen. De hogere priesters leefden hier luxe van terwijl de normale man nauwelijks rond kon komen. Het is toch echt 2000 jaar geleden? Ook daar ging het om eigen belang en om het zelf rijker worden. Hebben onze banken ook niet veel ellende veroorzaakt? Maar dit terzijde want dat doet er nu even niet toe.


Ik krijg stiekem eigenlijk wel een beetje de kriebels van hoe Jezus iedereen van het plein jaagt. Had Hij het niet even vriendelijk kunnen vragen? Het kunnen uitleggen? Hij is toch een liefdevol God? Hij meed het geweld toch juist? Alleen al het feit dat ik het zo schrijf...voelt al niet goed.. kritiek op Jezus?... Nee dat kan niet...

Hij is God, Hij is goed, wat Hij doet is goed

Maar toch snap ik het niet echt. Dit gevoel komt denk ik voor omdat Hij op dat moment niet meer voldoet aan het beeld van mijn God..mijn Jezus..die Liefde is.

Ik heb verschillende preken terug gelezen over deze geschiedenis. Iedereen snapt dat Hij boos werd. Zijn redenen waren zuiver. 
Mijn aandacht werd door meerdere dingen getrokken. In een van de preken las ik dat het waarschijnlijk niet zo groots was als dat ik (wij) ons voorstellen. In de tempel was altijd tempelpolitie aanwezig. We lezen niet dat ze ingrijpen of dat ze er zijn. Was het zo kort en krachtig? Dat ze de kans niet kregen?
Ook word er in het hele nieuwe testament maar 1 keer geschreven dat Hij zo boos word en het op deze manier uit. 
De vraag die ook bij me naar boven komt is: Doet Hij mensen echt kwaad? Kwetst Hij mensen? Slaat Hij mensen? Nee...is het antwoord. Wel raakt Hij de mensen waar het hen zeer doet in hun portomonee... ;)
Ook is het geen "geweld/boosheid" om macht of egoïsme. Dan was Hij op de verkeerde plek, dan had Hij naar de burcht Antonia moeten gaan (daar lag de bezettingsmacht van de Romeinen). 

Oke het valt dus wel mee en Jezus was terecht boos. Misschien is het wel eens goed om echt zuiver op te treden, zoals Hij deed.

Dat maakt dat ik wel vragen heb, aan mezelf, aan de gemeente, aan u als lezer

Iedereens is wel eens boos, is dat gegrond? 
Waarom zijn we boos? 
Hoe uiten we dat?
Hoe gaan wij als christenen om met de zaken die in ons land ingaan tegen God en Zijn geboden? 
Laten we dat "gewoon" gebeuren of mogen we daar ook wel eens boos om worden?
Mogen we boos worden in Jezus naam?
Wat vinden jullie? Laat het me eens weten!

Wat willen we deze avond met onze kinderen doen? We willen sowieso de geschiedenis leren, dat ze goed weten wat er gebeurde in de tijd voor Pasen. Ook wilden we iets doen met het onderwerp boosheid. We hebben hier thuis een heel lief manneke, wat nog wat moeite heeft met het uiten van zijn woede. Praten kan hij ondertussen best, maar gillen en erg boos worden lijkt vaak de makkelijkste oplossing. Ook de redenen waarom een kind boos word is vaak niet erg zuiver. Is het vaak niet omdat ze hun zin niet krijgen, gefrustreerd zijn, moe zijn, honger hebben? We willen ze leren dat er zuivere boosheid bestaat en slechte/zondige boosheid. Ook gaan we kijken naar hoe je het kan uiten.

Vorige week speelde we met playmobile de intocht na. Super vonden ze het. Daarom leek het ons wel leuk om verder te gaan waar we vorige week stopte, namelijk bij de poorten van Jeruzalem (in ons geval een kasteel). Nu gaan we verder achter de muren.

Eerst lezen we het bijbel gedeelte en gaan gelijk weer op zoek naar allerlei poppetjes en dingen die we kunnen gebruiken. We spelen de geschiedenis weer na met playmobile (wederom een groot succes). Tijdens het spelen legen we uit wat Jezus zo boos maakte aan wat er gebeurde in de tempel, dat snappen ze goed, want het zou wel heel raar zijn als dit zou gebeuren in de kerk (mensen oneerlijk zijn en vooral aan zichzelf denken). Ook het idee dat er beesten in bv. de hal van de kerk staan roept wat gegiechel en gekke gezichten op.
Staan allemaal keurig opgesteld en roepen wie wil
er een mooie geit ;)
Ze zijn eruit gezet ;)
Daarna gaan we aan de slag. Ik heb van te voren al wat plaatjes uitgeprint van dingen waarom je boos zou kunnen worden. Iets wat niet lukt, een kind wat gepest word, een huilend kind op de grond van de supermarkt, mensen die ziek zijn en slecht verzorgd worden, eenzaamheid, iemand die het kruis beklad, iets wat gevallen is, een kind wat gefrustreerd is omdat iets wat hij niet krijgt, mensen die vechten (dit zijn zomaar wat voorbeelden, print zelf iets uit wat in jullie situatie veel voorkomt en wat de kinderen kunnen bevatten). We praten over de plaatjes en waarom je wel echt boos mag worden en om wat niet. Het verschil tussen goede en slechte boosheid. Ze voelen het goed aan waar je wel boos om mag worden en om wat niet. We betrekken ook in het gesprekje hoe je het wel en niet moet uiten en wat voor anderen kwetsend is.


Als knutselwerkje heb ik meerdere harten uitgeprint. Ze krijgen allebei 1 hart, 1 rode potlood en 1 zwart potlood. We leggen uit dat de slechte boosheid zwart is en de rode staat voor de liefde (waar goede boosheid soms bij hoort). Ze krijgen de opdracht om het hart te vullen (=kleuren) met de slechte boosheid. De harten zijn helemaal zwart, wat nu? Dan krijgen ze de opdracht om de goede boosheid te laten zien en daar het hart mee te vullen (=kleuren). Helaas....het lukt niet... het hart is door en door zwart. 
Gelukkig hebben papa en mama een gum, dat is Jezus vergeving en verlichting van het hart. We gummen er wat op los, maar het hart word redelijk wit en gelukkig bedekt het rood alle restjes van het zwart.



We leggen uit dat we boosheid niet toe moeten laten in ons hart omdat het ons helemaal kan vullen en in beslag kan nemen, maar dat er ook Jezus vergeving is als je het toch een keertje verkeerd doet (wat iedereen wel eens gebeurd). 

Willen jullie de avond vooral houden over de tempelreiniging, dan is er ook nog een leuk werkje voor. Klik hier voor het knutselwerkje. Dit knutselwerkje hebben wij vorig jaar gemaakt, ook erg leuk om te maken.

Fijne avond!






















2 opmerkingen:

  1. Zojuist heb ik je blog ff getipt hoor! Zie mijn laatste blogbericht.
    Was je vandaag ook in H'veld zeker? Ik zou gaan, maar kon op het laatste moment helaas niet... Echt balen. Hopelijk een andere keer beter.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam
      Wij waren inderdaad ook bij de jongegezinnendag! super....kon ik niet missen als mama en vrijwilliger bij generatio. Jammer dat je niet kon....had leuk geweest om elkaar even te zien :)
      bedankt voor het delen van m'n blog!

      Verwijderen