Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 12 april 2013

Wandelen met de Emmausgangers




Terugblik....
2 weken geleden was het Pasen. Daar hebben we intensief naar toegeleefd met de kinderen (zie voorgaande avonden). Pasen zelf was een feestje... Te weten dat Hij weer leeft. 

Verder met de geschiedenis...
Ondertussen zijn we allemaal ziek geweest en is deze avond uitgesteld.
Nu gaan we verder met de geschiedenis, we zullen de komende weken diverse verhalen uit de periode tussen Pasen en Hemelvaart behandelen. Deze week is het verhaal van de Emmausgangers aan de beurt.



''Blind'' wandelen.. Vind het altijd een bijzonder verhaal. Dat Jezus "zomaar" met hen mee liep. De tijd had en nam om naar hen te luisteren. Om hen met heel veel geduld uit te leggen wat er allemaal in het oude testament geschreven stond. Dat het allemaal klopte en dat ze niet verdrietig hoeven te zijn, want dit moest gebeuren met Hem. Geweldig om te zien hoe God hen ogen toedekt zodat ze Hem niet herkennen... Doet God dit ook wel eens met ons? Ons van iets in het ongewisse laten, zodat we een les kunnen leren? Dat vond ik ook terug in dit prachtige lied van Sela



Prachtig vind ik het als ze erachter komen dat Hij het is. Ze weten niet hoe snel ze weer in Jeruzalem moeten komen. Om het goede nieuws te vertellen aan Zijn discipelen. 

Voorbereiding.. Het verbaasde me dat er geen enkel knutselwerkje te vinden is over de tocht naar Emmaus, terwijl het toch een aansprekend verhaal is. Tenminste onze jongens snappen het verhaal goed. Wel vond ik veel kleurplaten, maar dat vond ik te simpel en wilde graag iets uitgebreiders. 
Op deze site vond ik de basis van ons knutselwerkje. Erg leuk om even te bekijken!
We gaan een soort gelijk werkje maken. 

De avond... We lezen eerst het verhaal (uit de Evert Kuijt-Kleuterbijbel). We praten verder over het verdriet van de mannen, hoe bijzonder het is dat Jezus met hen meeloopt terwijl ze het niet zien en dat dit juist belangrijk is omdat Hij hen de schriften kon uitleggen. 
Daarna gaan we aan het knutselen, met wat lekkers erbij. We tekenen op een vel papier een weg, wat bomen, huisjes, wolken en een zon. Maak het zo mooi als het kan...


We maken van wat dikker papier 3 poppetjes. 1 moet Jezus voorstellen en die maken we wit. De andere 2 zijn de Emmausgangers en maken we dubbel en plakken we op elkaar. Ze zijn precies hetzelfde alleen de gezichtjes zijn verschillend. De ene kant kijkt verdrietig, de andere kant kijkt blij. De weg knippen we nu open.




Ik voer een toneelstukje op voor de mannen! 
Steek de Emmausgangers erdoor vanaf de onderkant en laten hen lopen. Ineens is Jezus erbij en gaat hen heel veel uitleggen (gebruik hier evt de woorden voor die je hebt gelezen uit de bijbel of het boek). Maar ze blijven verdrietig. Als ze bij het huis zijn aangekomen, snappen ze dat het Jezus is en worden ze blij (draai de poppetjes om). Jezus verdwijnt weer uit de tekening en de mannen rennen terug naar Jeruzalem.


De jongens vonden het erg leuk. Ik wilde de poppetjes vastplakken aan de tekening zodat we hem konden ophangen, maar dat mocht niet! Ze wilde er morgen zelf nog mee spelen... Ben benieuwd naar hun versie morgen ;)


We danken en bidden met de jongens.

Fijne avond!


1 opmerking: