Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 29 november 2013

Adventskaarsen en diverse advents--ideeën

Op zondag 1 december is de eerste Advents-zondag. Advent is een mooie tijd vind ik altijd. Uitkijken, wachten, voorbereiden op Het Kind...Ik kan sowieso erg genieten van deze tijd. Ook al is het erg druk, de sfeer maakt heel veel goed voor mij/ons. De gezellige lichtjes in de donkere en koude avonden, die al mogen heen wijzen naar Het Licht dat komen gaat in deze koude en donkere wereld. Ook al weten we niet precies wanneer Hij geboren is. Wij houden voor ons zelf Kerst aan, om dit te herdenken en te vieren!

Kalenders...
We vinden het erg fijn om ''af te tellen'' naar Kerst, maar ook om ons zelf zo te focussen op Hem! Iedere dag een stukje dichterbij Bethlehem...Ja daar genieten we van...
Er zijn heel veel leuke ideeën, te vinden op internet. Van heel simpel tot heel uitgebreid. Ben je creatief kijk dan eens op Pintrest en zoek op advent. Dan kom je hele leuke creatieve ideeën tegen.
Natuurlijk kan je ook aan de slag met het Adventsproject van Ellen.
Maar ook hieronder geef ik je een paar ideeën voor Adventskalenders.



4 Kaarsen....
Wij gaan dit jaar aan de slag met het Boek: Een Koninklijk Kerstfeest, dit boek geeft je iedere dag een stukje te lezen en een opdracht. Een soort doe-dagboekje dus. Ik heb hier veel zin in, want ik heb het vorig jaar al gekocht ;).
Het voelde voor ons zelf een beetje als overkill om dan ook nog een adventskalender te gebruiken of mee te doen aan het adventsproject. Maar toch kriebelde het en wilde we iets doen met de adventsweken. Toen moest ik denken aan de 4 kaarsen die je vroeger vaak zag in kerststukken. 



Deze weken komen er dus 4 kaarsen in huis. Iedere zondag steken we een extra kaars aan. Terwijl ik aan het zoeken was naar andere werkjes voor in de adventsweken kwam ik een leuk werkje tegen over 4 in elkaar geknutselde kaarsen. Gelijk besloot ik deze ook nog in te plannen!

3 kleine kaarsjes tijdens onze family night ...
Jezus is Het Licht dat in de wereld kwam!

Onze avond....
We leggen aan onze jongens uit wat advent is. We willen benadrukken dat het een tijd is om te wachten, ons voor te bereiden en uit te kijken naar Kerst en dus de geboorte van Jezus, het Licht. 
's Middags hebben we al de echte kaarsen in huis gezet en deze versierd. Ik had toen beloofd om 's avonds bij de Family Night uit te leggen wat die kaarsen betekenen en wat we er mee gaan doen. Dat doen we dus ook! 
Dan gaan we het knutselwerkje maken. (werkje ook maken? Klik hier om naar het werkje te gaan) Iedereen maakt een eigen kaarsje. 




Ook deze krijgen een mooi plekje in huis. Iedere zondag zullen we dus een kaars extra "aansteken". Op deze geknutselde kaarsen staan bijbelleestips, een stukje om overna te denken en een vraag/opdracht hoe we dit concreet kunnen maken in die week. (zie onderstaande foto). Dat wordt dus iedere zondag een ''echt'' momentje :) Traditie geboren?? ;)



Wat doen jullie in deze weken??





2 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook 4 kaarsen staan en gebruiken doordeweeks het bijbelleesboekje van Ditteke de Haan: een boekje over kerst met bij elk (kort) hoofdstukje een kleurplaat of een tekening. De zondagen lezen we voor uit de kinderbijbels over kerst en natuurlijk oefenen we kerstversjes voor de zondagschool en andere versjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hoor! Vind 't zo'n leuke en mooie tijd.
      Ook hier wordt druk geoefend voor 't kerstfeest ;)

      Verwijderen