Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

woensdag 26 februari 2014

Gastblog Aline: De vrucht van de gezinsmomenten?

Vandaag geen blog van mijn hand, maar een van de hand van Aline. Vandaag niet zo zeer een idee voor een family night, maar wel over de vruchten van zulke gezinsmomenten. Ik vond het erg bemoedigend om te lezen en het inspireert mij weer om verder te gaan! Dank je Aline!
>>

De vrucht van gezinsmomenten?

Ze worden ouder, fietsen zonder begeleiding naar de sporthal, maken de Citotoets, kiezen een middelbare school, brengen steeds minder uren met ons door.
Gelukkig blijven de samen-momenten. De invulling verandert, samen knutselen wordt samen een film kijken. Samen naar de speeltuin om de hoek wordt samen shoppen in de stad.

Ik vind het genieten, ook deze leeftijd. Dochters van 11 en 9, zoon van 7.
Ook onze gezinsmomenten rond de bijbel veranderen mee. Eerder schreef ik al over onze ontdekking van de 'Samen-geloven-app' van de EO. Leuk, met z'n allen rond de iPad. De gesprekken komen makkelijker, de toepassing van een bijbelgedeelte wordt al pratend gemaakt. Tussendoor een lied, soms een gekke opdracht of onze mening interactief delen met andere gebruikers.

Ons verlangen groeit om de kinderen ook echt, zelf de bijbel te laten lezen. Afgelopen jaren kregen de oudsten rond de jaarwisseling een dagboekje. Ook dit jaar zaten ze er op te wachten, de oude was uit. Door omstandigheden kwam het er niet van om ze te kopen. En opeens, tijdens een avonddienst in stilte, dacht ik terug aan mijn tienerleider-tijd. Toen waren onze eigen kinderen nog klein en spande ik me in om tieners in onze gemeente aan het bijbellezen te krijgen. En dan opeens hebben je eigen kinderen bijna die leeftijd. Ik herinnerde me de methode SOLVAT, aangereikt door de HGJB.
Ik had thuis nog ergens een boekje liggen om een start te maken op deze manier de bijbel te lezen.
Het was inmiddels halverwege januari en vroeg de meiden of ze eigenlijk de bijbel nog wel lazen voordat ze gingen slapen als wij niet mee naar boven gingen. Wat gemompel volgde.

Zo'n 'nu-of-nooit-gedachte' bekroop me.
"Kom meiden, we gaan naar boven, neem je bijbel mee. Ik heb een idee." Ik haalde het boekje 'Prikkels' achter uit de boekenkast en sloeg het open. De meiden waren nieuwsgierig. 

Zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat de bijbel, tijdens onze gezinsmomenten, altijd iets van 'iets nieuws ontdekken' in zich had? Op een later moment denk ik erover na; zou het een vrucht kunnen zijn van al die gezinsmomenten in de afgelopen jaren?
We worden stil, openen onze handen en harten, lezen de bijbel en wisten niet dat er zoveel nieuwe ontdekkingen kunnen komen uit zo'n overbekend bijbelgedeelte.
Maar mijn grootste verbazing en vooral ontroering komt naar boven bij het delen van onze gedachten. Twee jonge meiden, die nagellak en korfbal veel interessanter lijken te vinden dat zo'n oud boek. 


Ze laten me versteld staan van hun kennis, inzicht en geloof. Het begint, maar echte pubers zijn het nog niet. Er komen vast nog andere momenten de komende jaren... Maar deze bewaar ik in mijn hart en deel ik nu met jullie. 

Zijn je kinderen nog klein? Investeer in tijd, aandacht en het vormgeven aan waardevolle family-nights.


Worden je kinderen groter en zitten ze niet meer te wachten op de knutselwerkjes? Investeer ook in tijd, aandacht en het vormgeven van andere manieren van samen Gods woorden toepassen in het dagelijks leven. In de eerste weken van het nieuwe jaar zijn het tot nu toe mijn mooiste momenten geweest!

1 opmerking:

  1. Mijn kids zijn niet zo oud nee, maar vinden het prachtig om naar het speeltuin toe te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen