Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 14 maart 2014

Waarom kwam Jezus naar de aarde....en ons doel missen

Vandaag hebben we een family night en beginnen we echt met de lijdenstijd. We beginnen bij het begin....waarom kwam Jezus naar de aarde....

Adam en Eva...
We beginnen bij het paradijs, daar was alles mooi en goed. Tot.... ja tot... dat ze zich lieten verleiden door de slang. Toen ging het allemaal mis en het gaat daarna snel van kwaad tot erger. De zonde maakt alles stuk...
Al snel beloofd God dat het nageslacht van Eva de slang zal verbrijzelen. Door het hele oude testament heen vind je teksten waarin word heen gewezen naar de Here Jezus. 

Ons doel missen...
Deze avond wilde we het over zonde hebben. Hoe het begon, hoe de aarde en de mensen veranderde, hoe we de zonde in ons eigen leven kunnen zien en herkennen. Een van de jongens wist van de week niet waar hij vergeving voor 'moest' vragen. Met het simpele zinnetje: Ik heb niks verkeerd gedaan vandaag....was het voor hem duidelijk. Ik snap zijn gedachte gang goed, hebben we die niet allemaal.... Maar ook al hebben we die dag geen verkeerde dingen gedaan, toch zal ons leven niet zo zijn wat God graag zou willen. We missen ons doel... wat is ons doel dan? Leven tot Zijn eer, (dat doen we door Hem met heel ons hart, ziel en verstand lief te hebben), wandelen met Hem (een relatie te hebben) maar ook geloof ik dat leven volgens de regels die God ons gaf Zijn doel is.... Jezus nam aan de kruis de schuld op zich en zo hoeven wij niet meer te sterven als gevolg van onze zonde. 
Ik weet van mezelf en ook van onze kinderen dat er vele verbeter punten zijn op dit gebied (en bij wie niet...). Vanavond wilde we de jongens leren dat zondigen, meer is dan alleen de regeltjes 'breken'....tijdens onze serie over de 10 geboden hebben we dat ook al behandeld. Maar opfrissen is ook altijd goed en ze zijn weer wat ouder. Dus dat er wel degelijk wat te vergeven valt 's avonds, ook al heb je geen ruzie gemaakt met je broer, heb je goed geluisterd en heb je niet geslagen.....Het blijft lastig...Vind het bijna jammer, want het gevoel... ik doe het dan dus nooit goed... kan hen maar ook ons bekruipen... En daar kwam Jezus nu juist voor...omdat we het zelf nooit goed kunnen doen, we kunnen bij Hem terecht....Hij nam onze zonden op zich... ook die minder duidelijke zonden...


U die mij geschapen hebt,

U wil ik aanbidden als mijn God.
In voor- en tegenspoed, 
uw liefde doet mij zingen.

U die mij geschapen hebt,
U wil 'k danken hoe ik mij ook voel.
En U gehoorzaam zijn.
Heer U bent mijn doel
opwekking 355


Onze avond....
Deze avond beginnen we met het lezen over het paradijs. We praten erover door en de jongens krijgen de opdracht om het paradijs te kleuren. Dit doen we met potloden, al snel zijn ze klaar en het is mooi geworden. (je kan ook kleuren met wasco en met zwart er overheen verven)




 Dan gaan we verder en praten we verder over wat er met de slang gebeurd, hoe de duivel Adam en Eva ompraat en voor het eerst laat zondigen. Met een zwart wasco-krijtje zet ik op de tekening een dikke zwarte streep....Oh dat vinden ze niet leuk, maar snappen het wel. We praten verder over welke zonden er allemaal zijn en wat er in de bijbel ook al allemaal gebeurd. We kleuren heel de tekening in en in zwart... De link naar de zonde snappen ze al....en nu??? Niks... 




We praten verder over een goede dag hebben en toch zondigen. Dat is moeilijk... maar ter ondersteuning, hebben we een opdracht. De jongens zitten erg in de fase van vliegtuigjes vouwen. Ze krijgen een stapel blaadjes en mogen vliegtuigen vouwen. Allebei 4.... 




Dan zetten we een grote bak neer en moeten ze de vliegtuigjes in de bak laten landen. Ze gaan hard aan de slag dat lukt natuurlijk niet. Ze balen....Nog een keer proberen en weer niet... Dan mogen ze dichterbij staan en dan lukt het beter, maar ook nog niet alle vliegtuigjes belanden in de bak.
Dan vertellen we wat ons doel is in het leven is en hoe we dat doel kunnen missen. Net als de vliegtuigen hun doel miste. Dat vinden ze niet leuk, dat snap ik....zo voel ik het zelf ook wel... Maar wat ze merkte met vliegtuigjes gooien, hoe dichterbij je staat, hoe makkelijker het is. Zo is het ook met Jezus, hoe dichterbij je bij Hem leeft, hoe 'makkelijker' het gaat...






Maar dan mogen we over Jezus vertellen. Over dat de Here God al heel snel beloofde (al in het paradijs) dat Jezus zou komen. Dat Jezus kwam om onze schuld op zich te nemen en ons het leven te geven. Met een sate prikker, haal kras ik van de tekening een kruis weg en ook nog een hart. Achter het zwart komt weer het paradijs tevoorschijn. (kan je niet goed zien op de foto's) Gelukkig...Helemaal kunnen we het nog niet zien, er zitten nog zwarte delen op...dat klopt, want hier op aarde is het ook nog niet zoals het moet zijn. Straks....ja straks




2 opmerkingen:

  1. Mooi! Goed idee, dat kleuren met wasco!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ilse, dank je wel voor het delen.
    Ik lees deze blog in mijn voorbereiding op n adventsbijbelfeest.
    Ik wil met de kids nadenken over Johannes, die de weg vrij moest maken voor Jezus.
    En hij confronteerde de mensen behóórlijk, zodat er ruimte kwam voor de Redder!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen