Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 27 mei 2014

Recensie: Geloven begint thuis van Mark Holmen


Al enige tijd geleden werd ik door Ark Media benaderd of ik voor hen boeken zou willen recenseren via mijn blog. 
Toen mijn mond weer dicht ging.. kwam er een 
brede glimlach op mijn gezicht. Wat een eer en wat leuk om te doen, want eerlijk is eerlijk Ark Media heeft leuke boeken. 

De boeken die ik mag recenseren zijn vooral kinder- en 
opvoedboeken. Helemaal mijn ding natuurlijk :). Ik mocht uit velen boeken kiezen en ik koos een boek waar de titel me erg van aansprak, namelijk: 

Geloven begint thuis - Holmen, Mark

Geloven begint thuis van Mark Holmen....

Nadat ik het boek thuis gestuurd had gekregen, ben ik gaan lezen, iedere keer weer een stukje voor het slapen gaan. Zo ben ik in en aantal weken-maanden het boek door gegaan.

Het boek is opgedeeld in diverse hoofdstukken waarbij hij spreekt over de Make Over van.... *het gezin *de ouders *het kind *de familie *de kerk

Hij beschrijft ieder gezin als een 'probleem-gezin'. We leven in een gebroken wereld en dat gaat niet voorbij aan de gezinnen. Verslavingen, geweld, gescheiden kinderen/ouders...maar ook zit het in de kleine dingen. Daarom is ieder gezin een 'probleem-gezin' en heeft Jezus en de bijbel nodig om gezond te worden. En hoe kan je thuis je kind leren te geloven? Is dat niet iets wat de kerk of school hoort te doen? 
Door de hoofdstukken heen neemt Mark Holmen je mee in een Make-Over, van eerst je gezin, maar ook van jezelf, je kinderen en uiteindelijk ook de kerk.


Ieder hoofdstuk begint met een stuk theorie, met zijn visie over dat thema. 
Het zijn duidelijk en makkelijk te lezen stukken en zette mij vaak aan het denken... Want wat voor voorbeeld ben ik voor mijn kind? Waarom is begint geloven thuis...er is toch club en cathecisatie? Wie is mijn kind? Hoe kan ik hem het beste bereiken? Door het boek heen komen er veel vragen op je af waar je best even over na mag denken ;).

Na ieder hoofdstuk vat hij het nog even samen in de kernpunten. Wat ik zelf altijd erg prettig vind, omdat je zoveel informatie tot je krijgt in een theorie stuk... 


Daarna komt er een heel praktisch gedeelte. Hij geeft meerder tips om als gezin aan de slag te gaan en om die Make-Over te bewerkstelligen. Er zijn opdrachten voor alleen de kinderen, voor alleen de papa's en mama's, maar ook voor het hele gezin. Zo kan je aan de slag gaan.

Wij deden meerdere van deze opdrachten, maar een die er uitsprak was voor ons het opschrijven van een geloofsbelijdenis/gezinsregels op te hangen. Dit heb ik zelf geschreven op een stuk schoolbord. Het hangt aan de muur en herinnert er ons aan hoe we met elkaar om zullen gaan en dat Hij er bij hoort in ons leven. 


Na de activiteiten komt er een stuk wat bedoeld is om in gesprek te gaan met andere ouders. Het zijn vragen voor een een groepsgesprek. Dit boekje vind ik mede daardoor erg geschikt voor groepen ouders die zich willen verdiepen in het christelijk opvoeden. Bijv. op een opvoed-kring, jonge ouders-kring, maar ook als je als gemeente speciale avonden wilt organiseren rondom de opvoeding. Met dit boekje, de vragen, de opdrachten, maar ook zeker met deze vragen heb je een compleet studie boekje voor je kring of gemeente bij de hand.
Natuurlijk kan je als ouders samen deze vragen behandelen! Ook als je dan eerlijk antwoord geeft en goed gaat kijken naar je leven en wat je doet en hoe je het doet... 


Je merkt door het boek heen duidelijk dat Mark Holmen in Amerika woont en werkt en sommige onderzoeken en studies zullen hier misschien iets anders uitgevallen zijn. Maar de kern en de basis blijft geloof ik overal hetzelfde. 
Thuis begint het geloven. 
Kinderen kijken heel goed naar hun papa's en mama's en weten het precies wanneer het wel of niet echt is. Dus leef je kinderen voor...ja compleet met fouten en misstappen... maar ook met de goede en fijne dingen en om nooit te vergeten de zegende hand van de Vader!
Deze schrijven wil je aanmoedigen om daar over na te denken... niet door middel van droge materie, nee...met goed te lezen stukken tekst, duidelijke activiteiten en vele vragen om mee aan de slag te gaan.

Dus zoek je een boek om je geloofsopvoeding te verdiepen of een boek om als kring mee aan de slag te gaan?
Deze kan je dan gerust kopen!

Het boek is te koop bij Ark Media:
Titel: Geloven begint thuis
Auteur: Mark Holmen
ISBN:  9789033818806
Prijs: 12,95













1 opmerking: