Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 27 juni 2014

Lopen voor water en het Levende water

Wandelen voor water.... hoe normaal is schoon water voor ons. Voor andere mensen helemaal niet... Wij hebben altijd water binnen handbereik.... andere mensen niet... Daar moeten mensen en kinderen vaak flinke afstanden lopen om "schoon water" te halen. Wie kent dit beeld niet van de beelden die ons bereiken via internet of tv?

Bij de kinderen op school is er de afgelopen tijd een actie geweest om geld in te zamelen dmv een sponsorloop. Geen sponsoorloop over hoeveel rondjes je kan rennen. Nee het is een loop waarbij de kinderen water moeten dragen. Net als hun leeftijdsgenootjes in andere landen... Matthijs van 4, liep met zijn klas 2 km met 2 liter water in zijn rugtas. Thomas van 6 liep met zijn klas 3 km met 3 liter water op zijn rug.
Ze hebben eerder al gastlessen gehad over schoon water en deze actie en al die tijd zijn ze er vol van. En het ging een makkie worden.... Wij hadden zo onze twijfels, wat die kilo's gaan best doorwegen na een kilometer, laat staan na 2 km of zelfs 3 km...

Vol goede moed hebben ze vandaag gelopen...





Gebruik maken van iets actueels...
Sommige dingen die je meemaakt zijn ideaal voor een family night. Omdat het dan vaak erg leeft bij de kinderen is het heel makkelijk om daarop door te gaan. In ons geval een sponsorlooptocht voor water. 
Omdat wij vandaag (vrijdag) geen family night kunnen houden hadden we al bedacht dat we dat donderdag een moment konden plannen. De avond ervoor bedacht ik ineens dat het wel gaaf zou zijn om die avond het thema van lopen voor water door te laten lopen.... Dus dat doen we....

Samaritaanse vrouw....
Ik ging op zoek naar een bijbeltekst die met water te maken heeft... 1 tip google daar niet op zoals ik wel deed, want dan krijg je veel hits... dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen verzinnen. Maar oke na lang verzinnen kwam ik ineens op de Samaritaanse vrouw. Ik vond de vergelijking met het lopen voor een pomp en de put waar de vrouw en Jezus zijn wel mooi. Ook het schone water waar de jongens voor liepen en het Levende water wat Jezus aanbied... vind ik een mooie link.

Onze avond...
De jongens zijn aan tafel nog helemaal vol van hun wandelavonturen. Als we dan nog vertellen dat we zomaar een family night op donderdag hebben, zijn ze heel erg blij. Na het eten snel pyama's aan en wij spullen klaar zetten. 
We lezen uit Het Boek, het verhaal uit Johannes 4. Daarna praten we en vragen we nog even door of de jongens snappen waar het verhaal om gaat en zeker Thomas heeft dat wel opgepikt. Matthijs pikt vooral het verhaal op, maar niet de diepere betekenis. Op zich ook helemaal niet erg, een beetje algemene bijbelkennis is ook heel waardevol. Ook leggen we de link naar vanmiddag... dat maakte het helemaal leuk!














Ik heb een werkje gevonden en we gingen aan de slag om onze eigen put te maken. (klik hier voor de knutselplaat). De jongens vonden het een erg leuk werkje. Soms maken ze allebei een eigen werkje, maar nu hebben we er voor gekozen om samen 1 werkje te maken. Dat ging ook erg goed en het scheelt heel wat tijd... wel zo handig na een drukke en lange dag. 









 Tijdens het kleuren luisteren we naar een lied van Herman Boon en volgens de jongens erg was het een erg stoer lied. Ik krijg het lied niet in mijn blog geplaatst, dus daarom wel een link naar YouTube voor jullie: http://youtu.be/m-on3JJwxhU.

We sluiten af met bidden en de zegen van papa.... wat blijft dat een bijzonder moment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten