Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 10 juni 2014

Pinksteren: Gods Geest uitgestort

Wat een mooi weekend is het... 
Al is het maar omdat wet het Pinksterfeest mochten vieren!

En ja dat is een feest....

Huppelen zoals een 4-jarige dat alleen maar kan...
Matthijs herinnderde mij daar van de week goed aan. Soms gaat na Pasen en Hemelvaart, Pinksteren een beetje aan me voorbij... Toen we vrijdag samen boodschappen gingen doen. Huppelde hij voor me uit door de supermarkt... Op veel plekken stopte hij even en pakte een product vast en riep... mama dat hebben we nodig voor het feest.... hij bedoelde het Pinksterfeest...Ik besloot of we het nodig hadden of niet en daarna huppelde hij weer verder naar het volgende product op zijn onzichtbare boodschappenlijstje.
Het grappige is dat ik voor een klein boodschapje ging en ik had verder niks nodig. We hadden het nog niet bewust gehad over Pinksteren. Op school dus duidelijk wel... Hij wist me zo goed te vertellen dat het echt feest was.... Prachtig... ik werd letterlijk even stil gezet door mijn 4 jarige zoon in de supermarkt.... 
Achteraf moest ik wel lachen, want hij pakte juist alle producten die we destijds ook voor het paasontbijt hadden gekocht.... Dat had hij goed onthouden ;)... en ja ik had een vol mandje toen ik bij de kassa kwam en we hadden volgens ons zoontje alle ingrediënten om er qua eten in ieder geval een feest van te maken! En ik had dankzij een rondje met ons zoontje genoeg inspiratie om van deze Pinksteren een echt Pinksterfeest te maken!

Onze middag...
Met zulke dagen vinden we het prettig om de family nights te houden op de feestdagen zelf, om het feest gevoel extra te benadrukken...
Deze dag hadden we ook nog een verjaardag en gingen uiteraard naar de kerk... Een drukke dag dus. Maar gelukkig ook nog tijd voor een momentje als gezin...
We keken naar een filmpje van Elly en de Wiebelwagen: Vlammetjes, altijd leuk als het verhaal al wat bekender is. De jongens genieten nog steeds van die gekke grappen en grollen die eruit gehaald worden en daar maken we dus nog dankbaar gebruik van.



Daarna gaan we knutselen. Ik kon 'de' knutsel niet vinden... dus zelf een knutsel samen gesteld uit meerdere knutsels. We hebben en mobile gemaakt. Vind het altijd wel leuk om iets te hebben hangen in de kamer, wat ons er aan herinnert. 
Voor bovenaan de mobile maakte we een hart van geloven is leuk (klik hier voor het knutselwerkje). Ipv dat we hem als een kaart maakte, plakte we het hart dicht. Aan de ene kant plakte we de duif en aan de andere kant de vlammen. (Het hart en de vlammen staan voor de Heilige Geest) 




Tussen de 2 delen van het hart plakte we heel wat stroken papier. Aan die stroken plakte we poppetjes die we zelf hebben getekend. Al die poppetjes kregen een andere kleur en dat staat op die manier voor alle verschillende volken en talen. (over die poppetjes blogde ik al eens eerder, kijk hier maar...) Wil je ook zulke poppetjes gebruiken? Ik heb ze getekend en ingescant voor jullie...zodat jullie ze kunnen printen klik hier om het documentje te openen...
Tijdens het knutselen is er genoeg tijd om te praten over het wonder van het Pinksterfeest, maar ook over de Heilige Geest. We verzinnen ook nog wat we met de serie vruchten van de Heilige Geest hebben gedaan vorig jaar. 




Op school heeft Matthijs een liedje geleerd en de tekst meegekregen op papier. Hij heeft ook goed geluisterd, want de juf heeft er bij geschreven en dus ook vertelt dat ze erbij geschreven had dat het op YouTube te vinden was. Dus ik MOEST het opzoeken want dat had de juf vertelt ;). Dus dat deden we ook....Ook voor jullie het liedje over het Feest van de Heilige Geest



Mocht je wat oudere kinderen hebben... Die zich misschien wel vervelen tijdens het knutselen.... Ik heb geen idee hoe dat straks zal gaan als ze wat groter zijn.. Maar ik kwam een leuke kruiswoordpuzzel tegen en misschien kunnen jullie er wat mee. Neem hier maar eens een kijkje.

2 opmerkingen:

  1. Mooi joh, hoe je ventje er al helemaal naar toe leefde, op zijn kindermanier..
    Mooi liedje ook. Liedjes zijn trouwens toch zo waardevol he!
    Hier worden de boys inderdaad wat groter. De oudste wordt in het najaar al 10. Het zijn altijd wel knutselaars geweest, oudste van zichzelf, tweede boy omdat er altijd een sfeer van feest is en aandacht (tenminste, dat probeer je dan he). Maar ik merk nu wel dat ik 'automatisch' wat andere dingen ga doen soms. Maar zoek er ook nog een beetje naar. Dingen doén, buiten ofzo, vinden ze helemaal geweldig, en je kunt dan ook heerlijk praten. En dan daarna de Bijbeltekst die je wilt leren met mooie letters schrijven voor in het lijstje of versieren bij een printje ofzo.. (maar dat is dan echt bijzaak geworden, het knutsel-aspect)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hé die liedjes, op één of andere manier denk ik dat kinderen zo al veel meer leren over wat Pinksterfeest is, dan dat ik het zelf als kind heb meegekregen. Wij hebben ook naar vlammetjes geluisterd, maar onze oudste wilde idd ook wel de cola truc doen ;-) Thuis wil ik wel verder met de vruchten van de Heilige Geest en dan vooral ook dat vruchten moeten groeien, het is niet in één keer klaar ;-) Gods zegen toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen