Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 30 januari 2015

Blog van NOP: Hoe doe je dat christelijk opvoeden!?

Dit was mijn allereerst blog (2013) die online kwam op de site News of Peace, ondertussen zijn daar wat veranderingen geweest. Ik ben er oa geen gastblogger meer en mijn oude blogs zijn ook niet meer terug te vinden. NOP slaat een andere weg in en dat is oke en ik wens hun God's zegen toe!... Omdat ik toen wel met veel plezier de blogs schreef heb ik besloten deze blogs opnieuw hier te publiceren!.... De komende weken kan je iedere vrijdag zo'n blog verwachten!

Hoe doe je dat christelijk opvoeden...???
Jaren geleden gingen we opzoek naar hoe we onze kinderen christelijk op konden voeden. Uiteraard lazen we uit de bijbel en leerden we onze kinderen bidden, maar dat was naar ons idee niet genoeg.
In een wereld die zo snel veranderd, waar informatie één klik weg is, waar een papa en een mama niet meer vanzelfsprekend zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Onze kinderen zullen sneller geconfronteerd worden met keuzes dan wij. Is dat perse erg? Nee niet echt, maar toch het zou zo fijn als we ze kunnen beschermen tegen de “grote boze buitenwereld”, maar dat gaat niet.
Dus zullen we de kinderen genoeg bagage mee moeten geven zodat ze de wereld in kunnen stappen. Niet dat wij dan als ouders klaar zijn, maar wel mogen we dan een stapje terug doen en blijven bidden...


Family Nights...
Wij werden erg enthousiast (door een cursus van Stichting Generatio) om Family Nights te gaan houden in ons gezin. Het is een avond die we met onze kinderen rondom de bijbel of een onderwerp hebben. Iedere vrijdagavond is bij ons daarvoor apart gezet. Er komt een glaasje prik op tafel en wat lekkers te snoepen (eigenlijk is de avond dan al geslaagd ;)). Iedere week kiezen we een thema wat we willen uitwerken. Dat kunnen heel veel verschillende dingen zijn, een bijbelspersoon, een bijbelgeschiedenis, gedrag of een lied. Omdat onze kinderen nog jong zijn (3 en 5) knutselen we veel met de jongens, soms spelen we een rollenspel, een toneelstukje of experimenteren we. Eerst lezen we een stuk uit de bijbel of kijken we een filmpje. Daarna maken we het concreet en praten we erover wat dit in ons leven betekend en wat we er mee “moeten/kunnen”. Het zijn voor ons en de kinderen erg belangrijke en waardevolle avonden.
De thema’s kunnen mee groeien met de leeftijd van je kinderen en met de dingen die jullie tegen komen in jullie leven. Als de kinderen wat ouder worden kan je ook thema’s als alcohol, drugs, seksualiteit, vrienden en bv. social media gebruik behandelen.
Wij kunnen niet voor God kiezen namens onze kinderen, onze kinderen zullen zelf die keuze moeten maken. Wat we wel als ouders kunnen doen is onze kinderen tot die grens brengen... ze mee te nemen.. op de weg van het geloof...hun kennis van de bijbel te voeden, hen te laten zien wat het is om Jezus te volgen, hen helpen om het geloof in de praktijk te brengen. Zo hebben ze genoeg bagage en kunnen ze die keus nemen...


Family Nights in ons gezin....
Wij hebben al heel veel avonden in ons gezin gehad (we begonnen toen de oudste 2 was) De avonden veranderen door de jaren heen wel, maar dat is logisch. Afgelopen winter hebben in een serie de 10 geboden behandeld. Hier onder de uitwerking die wij kozen voor het 8e gebod: Gij zult niet stelen, wij gebruikte de geschiedenis van Zacheus. (je zou er ook voor kunnen kiezen om op deze manier de geschiedenis van Zacheus uit te werken). Ipv de chocolade muntjes zou je ook zelf muntjes en geld in de boom kunnen tekenen.


We zijn begonnen met het lezen van het gebod en uitgelegd wat er nog meer bij hoorde. Daarna hebben we een filmpje van Elly en de Wiebelwagen gekeken, de boom. Dit gaat over een dief die een fiets wil stelen en die domme Dop en Kurk willen hem helpen, niet beseffend dat het een dief is. De dief is hier zo van onder de indruk dat hij begint te huilen en alles opbiecht. Dop en Kurk nemen de man mee naar de wiebelwagen, waar het verhaal van Zacheus uit gewerkt word door Elly.
Hierna hebben we er nog even over door gepraat en toen snel gaan knutselen. Tijdens het knutselen ging dat gesprek nog even door. Leuk om alles op een kindermanier te horen.
Daarna hebben we zelf een boom getekend en uitgeknipt en opgeplakt. Op die boom hebben we chocolade munten (het is tenslotte bijna Sinterklaas) in de boom geplakt. Omdat Zacheus niet eerlijk omging met het belasting innen en hij in de boom zat. Dolle pret, de chocolaatjes hebben ze de dagen erna opgegeten, wat dan gelijk weer een mooi moment is om even over dit gebod te praten.


Blog...
Vorig jaar kreeg ik sterk het gevoel dit alles niet voor ons zelf te mogen houden. Na wat denkwerk en bidwerk ben ik een blog begonnen. Geen idee of dit God’s plan was, maar als ik nu terug kijk en zie hoe het gezegend word, mag ik geloven dat dit God’s plan is!
Ondertussen schrijf ik stukjes voor Stichting Generatio en mag ik iedere maand een column plaatsen op Sestra. Deze blog heb je gelezen op News Of Peace, ook weer iets om erg dankbaar voor te zijn. Op m’n blog familynight2012.blogspot.nl, vind je de rest van de 10 geboden serie en nog veel meer uitwerkingen voor vele avonden. Hoop dat je daar ook eens een kijkje neemt


Dan rest mij nog om alle lof en eer te geven aan mijn liefdevolle Vader!
Dank U, U bent goed


Liefs Ilse...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten