Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 13 maart 2015

Duizend bommen en granaten

Deze blog kwam in het voorjaar van 2014 online op de site News of Peace, ondertussen zijn daar wat veranderingen geweest. Ik ben er oa geen gastblogger meer en mijn oude blogs zijn ook niet meer terug te vinden. NOP slaat een andere weg in en dat is oke en ik wens hun God's zegen toe!... Omdat ik toen wel met veel plezier de blogs schreef heb ik besloten deze blogs opnieuw hier te publiceren!.... De komende weken kan je iedere vrijdag zo'n blog verwachten!


Kleine spiegeltjes...
Hoe komen kinderen toch aan van die woorden? Aan van die woorden die niet bij een kind horen? Aan kwetsende woorden? Hebben ze die zelf geleerd? Hebben ze die van ons gehoord? Op school? Op straat?
Waarschijnlijk een combinatie van alles. Soms moet ik beschamend toegeven dat die woorden ook wel eens uit mijn mond komen. Kinderen zijn net spiegels, ze laten je jezelf zien.... Jezelf horen... aan de andere kant vind ik het ook wel weer fijn om zulke woorden terug te horen.  Het is pijnlijk een leermoment, voor mij, maar ook voor de kinderen. Wat doe je op zo’n moment?
Ik ga altijd zitten met ons ventje. Bied mijn excuus aan voor het feit dat ik dat lelijke woord heb gebruikt. Daarbij leg ik ook uit dat het een lelijk woord is en wat het betekend. Ook al is dat soms misschien schokkend...toch vind ik dat zo’n kind recht heeft op een goede uitleg, ipv een ‘’ dat is een lelijk woord en mag je niet gebruiken’’. Daar kan een kind niks mee. Waarom is het lelijk? Als ze dat snappen zullen ze er eerder mee stoppen. Daarna spreek ik af dat we allebei dat woord niet meer zullen gebruiken. Schroom niet om ervoor te bidden.

Duizend bommen en granaten....
Ja wat doe je dan?..... Praat er nogmaals over. Maak een lijste van woorden die thuis niet gezegd mogen worden. Verzin plaatsvervangende woorden... woorden die gezegd kunnen als je kinderen gefrustreerd of boos zijn. Denk daarbij aan: chips, krotenkoker, shoot, lollistok , duizend bommen en granaten, drommels, (drommels en nog eens drommels). Verzin samen een woord(en) die voor het hele gezin gelden. Het is dus belangrijk dat je door deze woorden te gebruiken het goede voorbeeld geeft.
Als je kinderen dit oppikken, beloon ze dan met een knipoog, schouderklopje of een ‘fijn dat je nu een ander woord gebruikt’. Houden je kinderen zich er niet aan, dan kan je je kinderen er aan herinneren dat er een ander woord gebruikt zou moeten worden.
Je zou ook een knikkerpot kunnen instellen. Vul een grote pot met knikkers en zet er een lege pot naast. De knikkers in de pot zijn van je kinderen. Als ze vloeken of lelijke woorden gebruiken gaat er een knikker uit hun pot. Dit zullen ze niet leuk vinden. Als de pot bv. een dag leeg blijft kan je er iets leuks aan verbinden (boekje lezen, samen iets doen, ijsje als toetje, hoeft niet iets heel erg groots te zijn)...zo kan je het oprekken...naar meerdere dagen.. naar een week...naar weken...
Zo zijn er natuurlijk nog veel dingen te verzinnen waarmee je het creatief en positief kunt oplossen. Wij deden een tijd geleden hier een family night over...(het idee voor deze avond haalde ik uit een boek van Family Builders)

Family Night....
Naar aanleiding van Psalm 141: 3

Heere! Zet een wacht voor mijn mond en behoed de deur mijner lippen, hielden wij deze avond.

Lees met je kinderen de tekst en praat erover wat het betekend.
Vervolgens krijgt iedereen een tube tandpasta (de goedkoopste die je kan vinden) en een schoteltje. Laat iedereen de tube helemaal leeg knijpen. Wat een pret om die tube helemaal leeg te krijgen....


Maar bij de volgende opdracht kijken ze even heel moeilijk... ‘’stop nu alle tandpasta terug in de tube’’. Snel word er een lepel gepakt, er word geprobeerd, maar het word een steeds groter zooitje... Dat was ook de bedoeling!
Nu leggen we de link naar lelijke woorden. De tandpasta zijn onze woorden. Je kan ze zeggen, maar niet meer terug nemen. Dat kan anderen kwetsen, je kan je excuus aanbieden, maar terug nemen gaat niet.
Belicht ook de andere positieve kant van dit feit! Positieve, blijde, fijne woorden kunnen dus ook niet terug genomen worden... Die heb je gezegd en blijven gezegd!
Maak een lijst van positieve en opbouwende woorden en van lelijke en slechte woorden. Versier de lijst met wat tandpasta.





Hoe gaan jullie om met lelijke woorden in het gezin?

Wat zijn lelijke woorden volgens jullie?

Liefs Ilse...

1 opmerking:

  1. Ooh, dat met die tandpasta, dat hebben we hier ook wel eens gedaan. Was zo'n goeie les!!

    Hé, ik zou het leuk vinden je uit te nodigen voor onze privéblog. Als je interesse hebt, wil je dan je mailadres doorgeven? Dan stuur ik je een uitnodiging via blogger.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen