Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 16 juni 2015

Serie Reizen van Paulus: Saulus ontsnapt in een mand (3)

Vandaag is deel 3 uit de serie over Paulus' reizen aan de beurt....

Boekje 4...
Vandaag behandelen we boekje 4 (Handelingen 9;20-25) Dat sluit erg aan bij de onze verwerking van vorige week. Waarin we vooral keken naar het verschil tussen Saulus voor en na zijn ontmoeting en genezing. Omdat hij zo veranderd is moet hij vluchten en dat doet hij via een mand die over de muur naar beneden gelaten wordt. Dat zal wat geweest zijn zeg... Hij die vroeger op christenen jaagde...wordt nu opgejaagd... 



We hadden boekje 3 en 4 makkelijk tegelijk kunnen behandelen, want ze liggen zo in het verlengde van elkaar. Maar ik vond ook voor zijn ontsnapping zulke leuke verwerkingen dat we graag er 2 avonden van maken.


Onze avond....
We beginnen met het lezen van de boekjes, ook de kinderen valt het op dat de rollen nu omgedraaid zijn. We praten door over het ontsnappen en op wat voor manieren je allemaal kan ontsnappen. 
De laatste tijd merken we steeds meer dat er tijdens family nights iets gedaan "moet" worden. Grotere uitdaging voor ons, maar gelukkig vaak is er wel iets te vinden. Nu kon ik niks vinden, tot ik bedacht dat we het na konden spelen.... Neeeee natuurlijk heb ik niet onze kinderen in een mand gestopt en naar beneden laten zakken vanaf de 1e verdieping (hadden ze waarschijnlijk wel geweldig gevonden ;)....). Maar dat beeld gebruiken we wel. We verkiezen 1 knuffel tot Saulus. Wij zijn de vrienden van Saulus. Eerst fluisteren Hans en ik... dan fluisteren we het ook de kinderen in... Er zijn plannen om Saulus te vermoorden. Helpppp... Boven heb ik een mandje en een lang touw klaar gezet. We gaan snel en voorzichtig naar boven. Heel stil nemen we afscheid van onze Paulus en laten hem vanuit het raam naar beneden zakken in zijn eigen mandje. 

 




Geweldig... de jongens vinden het reuze gaaf en vinden het stiekem zelfs een beetje spannend. Wat je al niet kan bereiken door iets na te spelen en een beetje geheimzinnig te doen.
Daarna is het tijd voor ons knutselwerkje. We nouja Hans hebben huizengevels uitgeprint op A3 formaat. Hiermee beplakken we een grote schoenendoos. Via een andere blog heb ik plaatjes van Saulus en een mand uitgeprint. 


Deze plakken we aan elkaar met touwtje ertussen. In de bovenkant van de schoenendoos prikken we 2 gaatjes, touwtjes erdoor en aan de binnenkant maken we er een knoopje in. Zo kunnen we Saulus laten zakken en weer omhoog hijsen. Omdat het al aan de late kant is stoppen we, maar zaterdagochtend hebben de jongens de huizen ingekleurd.


Ook plakken we weer een voetstap aan de binnenkant van onze koffer, dit keer geen sticker, want we zijn nog niet in een andere stad.


Links...
Knutsel: Huisjes, hebben wij geprint op A3 formaat omdat ander de mand en Saulus te groot waren. Kan je niet zo groot printen? Print de huizen dan ze groot mogelijk uit en maak zelf een mandje van een stuk/kuiltje van een eierdoos en misschien kunnen jullie wel zelf een hele mooie Saulus tekenen.
Knutsel: Mand en Saulus
YouTube Playlist: Paulus reizen
en ook nog een keer de voetstappen en sticker links voor op de koffer:
Voetstappen: Download 
Stickers: Plaats-stickers voor op de koffer

2 opmerkingen:

  1. Leuk om zo'n serie te doen. Vooral met die voetstappen, stickers en kaart. Dat maakt het allemaal zo beeldend en echt één geheel. Leuk ook om voor later te bewaren, want je krijgt altijd zoveel knutselwerkjes. Ik zat er laatst nog aan te denken hoe en wat ik daarvan op de beste en meest geordende manier kan bewaren, zodat de kinderen er later ook nog iets aan hebben, een waardevolle aandenken zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om eerlijk te zijn bewaar ik bijna niks van deze werkjes. Bijna iedere week maken we natuurlijk wel iets hier... dus veel gaat gewoon weg... Maar ik maak wel van alles foto's en mijn blog is ook een groot aandenken ;)
      Liefs ilse

      Verwijderen