Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 3 november 2015

Serie: Ik ben.... de Goede Herder (1)

We beginnen met een nieuwe serie. De serie Ik ben.... Door het boek wat ik eerder recenseerde gaf hier voor mij in ieder geval aanleiding toe. Omdat niet iedereen dat boek heeft, wil ik dat boek niet alleen gebruiken. Want ik wil jullie de mogelijkheid bieden om ook deze serie te doen en ik mag uiteraard niet alles uit het boek verklappen ;). Voor de dingen die ik overneem uit het boek zal ik voor jullie andere suggesties doen. Daarnaast gebruiken we ook tips vanuit de Samenleesbijbel, die ik kreeg omdat ik een 2-jarig abonnement afsloot voor de Jente.. Ik zal nog schrijven over deze nieuwe bijbel... maar wij vinden hem alvast geweldig!

Advent...
Deze serie beginnen wij begin november. We zullen 7 avonden over de Ik ben teksten van de Here Jezus na gaan denken. Dat betekend dat we ook in de adventsperiode bezig zullen zijn met deze Ik ben teksten. Maar dat sluit voor ons juist heel goed aan, want in de adventsperiode zullen we gaan nadenken over de namen van Jezus. (maar daar later meer over) We zullen het met de avonden niet precies redden tot kerst, dan zullen we "losse avonden" hebben over kerst. 

Ik ben...
Uiteraard weet ik al langer dat de Ik ben teksten in de bijbel staan, maar waarom we er nog nooit een serie van gemaakt hebben? Geen idee, want het zijn prachtige beelden waarmee de Here Jezus vertelt wie Hij is. Wat we van Hem kunnen verwachten. Maar waar ik ook steeds aan moet denken is als God Mozes de opdracht geeft om naar Egypte gaan en hij vraagt, wie moet ik zeggen dat mij gestuurd heeft? Gods antwoord? Ik ben....Dus vertelt Jezus ons door al die beelden en teksten ook niet wie God is? De grote Ik ben?... Prachtig, wij zijn helemaal enthousiast en gaan er graag mee aan slag!

[Jesus said] My sheep listen to my voice; I know them, and they follow me. - John 10:27 (NIV Bible):


Ik ben de goede herder....
Voor de volgorde houden wij het boekje aan. De eerste keer is dus de goede herder aan de beurt. Jezus zegt dat Hij de goede herder is. Maar wat doet een herder nou precies? De schapen laten grazen? Of heeft hij nog meer taken en kwaliteiten... Uiteraard heeft hij die...
  • Hij moet waakzaam zijn zodat hij de vijanden (wilde dieren) opmerkt
  • Hij moet de schapen verdedigen tegen de vijanden die aanvallen
  • Als schapen gewond of ziek zijn moet hij voor ze kunnen zorgen
  • Zoekgeraakte schapen moet hij zoeken en terugbrengen
  • Hij moet het vertrouwen van de schapen winnen en zijn leven met hen delen
  • Als laatste zal hij van de schapen houden
Jezus zegt dat Hij de goede herder is. Dus als je al die eigenschappen doortrekt naar Hem...wow... op wat voor geweldige manier mogen wij dan Zijn schapen zijn... Tijdens mijn voorbereiding raakt het me... Hij wil mij beschermen tegen de vijand... Hij verdedigd mij zelfs... Als ik ziek ben, zal Hij voor mij zorgen... Als ik van het pad afdwaal, zoekt Hij mij en brengt me terug.... Hij wint mijn vertrouwen en het beste.... Hij houdt van mij...
Nou zijn al die dingen niet nieuw voor me, maar ze komen dan ineens weer even extra binnen als je dat zo leest en leert... Prachtig...dat willen we doorgeven aan de kinderen!

john 10:14 God is the most powerful person to help us through everything... give him a shout and he will help!!!:


Onze middag...
We starten door het lezen van Johannes 10:10-16. Daarvoor gebruiken we de bijbel in gewone taal. Deze snappen de kinderen ook erg goed. Natuurlijk zijn er ook genoeg andere leuke kinderboekjes over de Goede herder te krijgen. Pak die er ook gezellig bij.
Daarna gaan we knutselen. We knutselen een schaapje. Want plakken met watten is altijd leuk. 


en matthijs super trots... hij heeft voor het eerst zelf een tekst erbij geschreven..zien jullie die super-schattige J die de verkeerde kant opgaat...

Dat is niet het enige, we maken ook nog een herderstaf. Daarvoor gebruiken we een van onze wandelstokken, maar je kan ook een dikke stok zoeken, die gebruiken om een staf te maken. Aan deze staf knopen we touwtjes en linten en zetten ze vast met punaises. 





Aan deze briefjes hangen we kaartjes met eigenschappen en daden van een Goede herder. Dit moment gebruiken we om het persoonlijk te maken. Wie is de Here Jezus als Hij zegt de Goede Herder te zijn? Wie wil Hij voor jou zijn? Omdat we er zelf door geraakt zijn en enthousiast werkt dat ook door naar de kinderen... 

Ook hebben we nog een doolhofpuzzel voor de jongens.



Als afsluiting kijken we nog een filmpje


Omdat we in een serie werken maken we altijd graag iets waar we iedere week iets op kunnen hangen dat ons doet denken aan de afgelopen avonden. Dit keer maken we een draaischijf, waar we iedere keer een tekst of afbeelding op zullen plakken. De werkbeschrijving komt as zaterdag online. Mocht je hem eerder nodig hebben, dan moet je me even mailen ;).

Links....
Doolhofpuzzel: Jezus is de Goede Herder
Filmpje: Het verloren schaap
Draaischijf: Ik ben...
Afspeellijst: Ik ben....

1 opmerking:

  1. Wat ontzettend mooi om te lezen, en wat kostbaar om er zo mee bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen