Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 19 april 2016

Serie: Het leven van David... David gezalfd {deel 2}

Vandaag beginnen we bij het begin van Davids leven... Tenminste het begin waarin wij David leren kennen..  Dit staat in 1 Samuel 16: 1-13.



Nieuw verhaal...
Het leek voor mij wel een nieuw verhaal toen ik dit verhaal uit 1 Samuel las. Natuurlijk ken ik het verhaal wel, maar het lijkt wel of vooral de kinderverhalen vanuit de kinderbijbel me bij zijn gebleven en dus niet het volledige verhaal. 
Ik wist bijv. niet meer dat Samuel het eigenlijk niet zo ziet zitten om op pad te gaan voor een nieuwe koning... Sterker nog hij vreest voor zijn leven. Logisch.. Zegt God dat hij zich niet zo aan moet stellen? Beloofd God hem te beschermen? Eigenlijk allebei niet... God geeft een oplossing.. "Zeg maar dat je komt offeren en nodig Isaï ook uit"... Prachtig hoe praktisch God hem hier handvatten geeft om zich in te "dekken". 
Wat ik ook niet meer wist is dat God Samuel de opdracht geeft niet naar het uiterlijk te kijken... En dat Hij naar het hart kijkt. Waar kijken wij naar? Kijken wij naar het uiterlijk? Hoe mooi of sterk is hij? Of kijken we verder dan de buitenkant (als iemand dat ons toestaat)... en kijken in zijn of haar hart...
En als hij dan uiteindelijk al die zonen bekeken heeft en 7 keer gehoord heeft dat dat niet de juiste zoon is... Dan vraagt Samuel door... En ja er blijkt nog een zoon te zijn.... En hadden wij diegene als koning uitgekozen? 

Onze avond...
We beginnen met het lezen van het stuk uit 1 Samuel 16. Daar praten we nog even over door... De jongens herkennen ook nog stukken vanuit het filmpje wat we vorige week bekeken. 

Daarna gaan we aan de slag. We maken een vergrootglas met daarin een hart (werkbladen kan je bij de links vinden). Om het vergrootglas doorzichtig te krijgen, gebruikte ik een stuk van een insteekhoes, daar knipte ik een rondje uit en daarop plakte we het hartje. 




Ook maken we een kroon om op te hangen. De achtergrond moet je verven met olie, zodat het een beetje doorschijnend wordt. 



De jongens hebben zelfs nog zin in de kleurplaat :).


Op onze tijdlijn van Davids leven hangen we ons eerste symbool.

Links...
Werkblad: Kroon
Extra kleurplaat: David wordt gezalfd
Extra kleurplaat: God kijkt naar het hart
Afspeellijst YouTube: Het leven van David

1 opmerking:

  1. Heel mooi Ilse! Wij hebben een tijdje terug ook het leven van David gedaan. Zitten zulke mooie lessen in en ook lijnen naar de Here Jezus! Zegen!

    BeantwoordenVerwijderen