Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

woensdag 22 juni 2016

Serie: Het leven van David... Bathseba {deel 8}

De Ark is in Jeruzalem en dan...

Bathseba...
Voor je gevoel ongelooflijk... zo'n man die zo dicht bij God leeft, zo'n zonde begaan... Tegelijk ook weer zo fijn om te lezen. David was ook "gewoon" mens en beging fouten... Stel je voor dat hij een of ander superchristen was geweest... Hadden wij daar bij verbleekt... Hadden wij geen "voorbeeld" aan kunnen nemen, want hij was te perfect. Nu is dat anders, we kunnen ons met hem identificeren. Tenminste ik hoop dat jullie niemand hebben laten vermoorden, maar het idee...  Dat hij in ieder geval niet perfect was, maar toch was hij een man naar God's hart.

Twijfelen...
Ik heb toen ik deze serie aan het voorbereide wel even getwijfeld of we dit stuk uit zijn geschiedenis wel moesten behandelen. Want voor kinderoortjes is het nog al wat... Overspel, liegen, bedriegen en uiteindelijk moord... Maar ook God's straf die er op volgt...
Toch besloten we om hier een avond aan te wijden, want zou het eerlijk zijn een perfecte David voor hun ogen te schetsen? Niet te weten dat mannen naar God's hart (waarvan wij hopen dat zij dat ook worden) ook fouten maken. Wederom ben ik weer erg blij met de site van Bijbelgemeente.be

Ik vind het belangrijk om uit te leggen dat ondanks dat je gelooft in God en misschien zelfs wel een man naar God's hart bent... Er in je hart zonde is, je oude mens. Dat je dat niet wilt, maar dat het wel in je hart aanwezig is. Maar hoe dichter je bij God leeft, hoe kleiner de kans wordt dat je de fout ingaat. Het is geen garantie uiteraard.. Eerder deden we al experimentjes die hier bij aansluiten, die vermeld ik bij de links. We willen hen deze avond vooral ook mee geven, dat het "normaal" is dat je fouten maakt... dat er zonde in je hart is... Maar dat daar God's vergevende liefde tegenover staat...

Onze avond....
We beginnen met het lezen van het verhaal uit de bijbel. Daarna praten we over trouw zijn, zonde doen, man naar God's hart zijn, berouw hebben, straf en vergeving. 
Dan gaan we aan de slag met het formulier met bijbelvragen, deze zijn hier altijd een groot succes. 


Daarna maken we een knutselwerkje en praten nog door over het onderwerp, maar trekken ook de parallel naar ons eigen hart. 



Als laatst maakt Thomas nog een kruiswoordpuzzel en Matthijs zoekt de verschillen op een plaat met een zedige ;) Bathseba.


Links...
Kruiswoordpuzzel: David
Zoek de verschillen: Bathseba
Knutselwerkje: Man naar God's hart, pagina 13 en 14
Bijbelvragen: David wordt vergeven, pagina 15
Extra kleurplaten kan je vinden via bovenstaande link, maar iets verder scrollen naar beneden.
Afspeellijst YouTube: Het leven van David
Symbolen: Tijdlijn van Davids leven
__________________________________________________________________________

extra experimentjes uit de oude doos die aansluiten bij dit thema... en die je met een kleine wijziging zo kan gebruiken bij dit onderwerp.
Het experiment van de waterkan en de zonden die ons hart vullen... 





en een andere variatie daarop met daarbij "parels" met mooie dingen die juist wel in je hart blijven...

Een pot vullen met rijst en voorwerpen... oftewel met de dingen van God of van jezelf... 



3 opmerkingen:

  1. Ik wil een serie van 6 schrijven voor mijn zoon voor in de vakantie. Jouw blog mag me helpen 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat leeuk! waar gaat de serie over?
      liefs Ilse

      Verwijderen
    2. Het is me helemaal niet gelukt :(
      Ik ga een serie over Hizkia schrijven.
      Zonder werkjes. Ik gebruik jouw blog om enthousiast te worden en te zien wat kinderen aanspreekt. Mijn zoon is ouder (12/13) En wil graag iets schrijven dat hem aanspreekt. Maar geen knutselgedoe. Vooral kort en stukjes verspreidt over de dag. Dus 's-morgens het Bijbelgedeelte lezen, tussen de middag een zelfgeschreven stukje, ik wil ook wat video materiaal erbij opzoeken. Goede voornemens zat. Nu nog doen.

      Verwijderen